به گزارش چی 24 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران:
خبرنامه دانشجویان ایران: محمدحسین ارجمندنیا*// انسان موجودی حقیقتجو و جویای کمال نامتناهی است. مسیری که باید وجود انسان برای رسیدن به این کمال طی کند، مسیری است مملو از کجراهها و گمراهها. همچنین از آنجاکه انسان موجودی ذاتا خداجو و متاله(1) است خداوند متعال نیز با قرار دادن یک حلقه وصل میان وجود اقدس خویش و انسان خطاکار، راه صعودی انسان را به او میشناساند.(2) این حلقه وصل همان «اولیای الهی» هستند که به نوعی سرپرستی انسانها را بر عهده دارند. اولیای الهی گاهی در قاموس پیامبر، نبی، امام معصوم و گاهی به عنوان ولیفقیه یا حتی در مقام یک استاد قرار میگیرند؛ اما این مسئله کاملا روشن است که مسئولیت و رسالت همه آنها در «نجات بشر از ضلالت» یکسان میباشد.
اتفاقا مسئولیت سنگین ولی الهی در هر عصری برخواسته از همین رسالت خطیر است. چرا که ولی الهی باید با توجه به ابعاد حقیقی انسان، راه رشد و کمال وی را هموار سازد. بنابراین خداوند حکیم علاوهبر قرار دادن ظرفیتهای هدایت در وجود انسانها –یعنی عقل و فطرت- خورشید ولایت را نیز برای شکوفایی استعدادهای نهفته وی میتاباند.
ولایت، حق مسلم بشر
بهرهمندی از ولایت و راهبری جامعه توسط ولیخدا، بدون شک حق مسلم بشر است؛ حتی اگر بگوییم این حق، مهمترین حق انسانهاست گزاف نگفتهایم. چرا که هدف از خلقت انسان، رستگاری اوست و این رستگاری جز از طریق ولایت ولی الهی (چه ولی معصوم و چه غیرمعصوم) ممکن نیست.
به بیان دیگر ازآنجا که سرپرستی و راهبری ولی الهی در همه اعصار مهمترین حق بشر است، هیچکس حق تجاوز به این «حق مسلم بشریت» را ندارد.
اعلامیه جهانی حقوق بشر باآنکه ظاهری بسیار فریبنده و زیبا دارد اما به دلیل ساحت صرفا مادی خود، منکر این حق مسلم بشر –یعنی هدایت- شده است. در واقع آنچه که اسمش را «حقوق بشر» میگذارند، این حق مهم انسان را در لابهلای مفاهیم گنگ –مانند آزادی و برابری- مخفی کرده است.
جریان سقیفه، آغاز سکولاریسم دینی
کاری که جریان سقیفه بعد از شهادت رسول اکرم انجام داد، نه تنها نادیده گرفتن حق امامت و خلافت امیرالمومنین(ع) بلکه پایمال کردن مهمترین حق بشر یعنی هدایت توسط ولیخدا بود. در واقع ریشهی نفوذ سکولاریسم و تفکر جدایی دین از سیاست، در دین اسلام را باید در همین جریان سقیفه جستجو کرد.
به بیان دیگر بزرگترین و محوریترین انحراف مسلمین تن دادن به جریان سکولار سقیفه بود.
در عصر حاضر، آنهایی که با برداشت ساده لوحانه از دین، قیام ضد استکباری حضرت اباعبدالله(ع) و ولایتمداری قاطع 72 تن از یاران با وفایشان را، درس مذاکره و تعامل با مستکبران معرفی میکنند، "سکولارهای مقدسی" هستند که با اسلام سلفی و جریان سقیفه –یعنی فکر جدایی سیاست از فرامین ولیالهی- هم قسم شدهاند که به زعم خودشان ریشههای اسلام ناب محمدی را بخشکانند.
ولایتمداری، عامل اصلی قدرت مسلمین
تاریخ گواه این مسئله است که هرجا مردم، در حمایت و تبعیت از ولی خدا بسیج شدهاند، به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند. و بهعکس در هر برههای از زمان که مردم قدردان این نعمت الهی نبودند و از مسیر ولایت منحرف شدند، شکستهای اُحدگونه(3) گریبانگیر مسلمین شد.
امروز در منطقه پرآشوب غرب آسیا که درآن صفیر بمب و موشک، خواب از چشم کودکان بیسرپناه ربوده است، نسیم امنیت در کوچههای ایران زمین میوزد. و این برکت و ثمره وجود ولایت فقیه است.
اتفاقا دلیل اصلی دشمنی استکبار جهانی با ایران و لبنان و عراق و یمن و سوریه و همپیمانانشان، دقیقا ولایتمداری این ملتهاست. چراکه این کشورها با پیروی از ولایت به چنان قدرتی دست یافتهاند که ایادی مستکبر شرق و غرب را با آن همه ادعا به وحشت واداشته است. وگرنه آمریکا و صهیونیستها را چه کار به اسلام بی ولایت سعودی!
پذیرش ولایت طاغوت، مبنای تمام مصیبتها
اصولا تمام فعالیتهای بشر آن زمان دارای ارزش و اعتبار و مایه رستگاری است که با نیت صحیح(4) ، در مسیر تحقق ولایت الهی و به پیروی از ولیالهی باشد. تمدن غرب با آن همه توسعه در صنعت و تکونولوژی و دانش، امروزه جولانگاه مشکلات و مصائبی بس خطیر و حساس است.
مبنایی که بعد از رنسانس بر اندیشه متفکران غربی حاکم شد، جدایی انسان از ساحت الهی و آسمانی را طلب کرد. و این موجود ذاتا خداجو را وجودی صرفا مادی دانست.(5) تمام بدبختیهایی که امروز، تمدنِ رو به انحطاطِ غرب با آن دست و پنجه نرم میکند –از ضعف بنیانهای خانواده گرفته تا ابتلا به یاس فلسفی و پوچگرایی- همگی حاصل محوریت ولایت طاغوت در تفکرِ بنیادینِ این تمدنِ شیطانی است.(6)
به بیان دیگر دوری از ولایت ولیالهی در جهان غرب، باعث گمهدفی و افسار گسیختگی انسانها؛ و در نتیجه استفاده ناصواب از آن همه دستاوردها و تکنولوژیها شده است.
غدیر، جلوهگاه ولایت الهی
تجلی تمام معنا و مفهوم ولایت در غدیر خم گرد آمده است.
امت اسلام باید هوشیار باشند و با پاسداری از حریم ولایت در عید غدیر مشت محکم بر دهان مستکبران عالم بکوبند. عید غدیر عید ولایتمداران است. پاسداری از از غدیر یعنی تقابل با سکولارهای مقدس، یعنی مقابله با اسلام سلفی و یعنی جهاد در برابر اسلام غیرانقلابی و غیرولایی سعودیها!
امت اسلام باید با وحدت کلمه و تمسک به «حبل الله»(7)، ضمن گرامی داشتن عید ولایت «عید غدیر خم» که حقاً لفظ «عیداللهالاکبر» برازنده آن است، زمینههای رشد و تعالی جامعهی اسلامی و ظهور آخرین خورشید تابان ولایت را فراهم سازند.
..ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
1-خداشناس
2-اِنا هَدَینَاهُ السَبیلَ... (انسان/3)
3-مشهور است در جنگ اُحد عدهای برخلاف دستور رسول اکرم(ص) و به طمع غنیمت، میدان کارزار را رها کردند و در نهایت سپاه اسلام شکست خورد.
4- اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنِیات
5-تخلیص از: روایت فرهنگ، تفکر و تمدن از آغاز تا کنون / جلد3 / نشرمعارف
6-اشاره به بقره/257
7-امام صادق(ع) در تفسیر آیه 103 سوره بقره میفرمایند: «نحن حبل الله...» / مجمع البیان ج2 ص482
* دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز